Adobe alternatieven

Dinsdag 22 oktober 2013. Voor UGent is het voorstel omtrent de Creative Cloud for Education niet realistisch (64,99 euro/jaar maal x voor de volledige deal, met x groter dan 5.000). Sommige instellingen van het hoger onderwijs konden er wel op ingaan, maar samen met enkele andere grote spelers laat UGent dus liever deze kelk aan zich voorbijgaan. Meer info op adobeeducation.be.

Hebben we die Adobe producten wel nodig? Een overzicht van de alternatieven.

  • Acrobat Professional:
    • Afdrukken naar PDF: PDFCreator 1.7.1 16.07.2013 (pdfforge.org). Aan UGent reeds lang standaard overal geïnstalleerd. Of natuurlijk rechtstreeks vanuit MS Office, Open Office, etc.
    • Mergen, deleten, roteren, etc.: PDF Architect Free/Professional 1.1.83 16.04.2013 (pdfarchitect.org, hetzelfde pdfforge-team achter PDFCreator) of PDFtk (‘the pdf toolkit’) Free/Pro 2.02 (pdflabs.com) en command-line PDFtk Server.
    • Aanmaken van hyperlinks in een PDF: nog niet gevonden. Het bronbestand bewerken (vb. Word) en vandaar naar PDF omzetten is natuurlijk een alternatief.
    • Ingescande PDF’s digitaliseren (OCR, talen Engels en Nederlands): nog niet gevonden.
    • Ondertekenen PDF’s: …
  • Photoshop:
  • Illustrator: Inkscape 0.48.4 (inkscape.org).
  • InDesign: Scribus 1.4.3 (scribus.net).
  • Dreamweaver: Microsoft Expression Web 4 SP2 (gratis, toekomstige ontwikkeling onduidelijk).
  • Videodinges: CamStudio (camstudio.org), VirtualDub, VideoLAN Movie Creator (VLMC, nog niet klaar?), etc.

Wordt vervolgd.

 

Het jaagpad – the sequel

Donderdag 18 juli 2013. Gisterenmorgen heb ik mijn vrienden eens geteld. Toch zij die het jaagpad Oudenaarde – Zwijnaarde frequenteren. Dat viel dus weer dik tegen. Ondanks alle fuzz, waar ik vrolijk aan meewerkte, is het jaagpad nog steeds erg onderbenut.

De resultaten op de 21,5 km aan pakweg 32 km/u (*, ja sorry daarvoor) dus ca. 40 minuten waarneming:

  • 24 fietsers in kruisende richting en 4 fietsers in meegaande richting. De grootste groep fietsers was er eentje van 7. Wie zich graag geïntimideerd voelt moet klein beginnen natuurlijk, dit is de perfecte locatie. Geen enkele fietser ging echt snel, 1 meeligger met de naam ‘Renson’ – zo  stond toch op zijn pakje – heb ik gevolgd aan 35 km/u (*).
  • 1 loper.
  • 1 huifkar (2 paarden)!
  • 2 wandelaars van het ornitologisch type, het jaagpad is een paradijs voor vogelaars.
  • 1 werkwagen van Waterwegen en Zeekanaal, op algemeen verzoek kwistig aan het zandstralen (zie foto).
  • 1 werkwagen met onbestemde functie met 2 rustende werklieden (‘t was toch al 08:30).

WP_000086

De sfeer was wel vrolijk. Zonder uitzondering groetten ze me allen terug. Behalve de tientallen konijnen en fazanten dan. Echt ongemanierde beesten zijn dat. Is dat dan het crapuul waar al die kenners op de internetfora en hln.be het over hadden?

Al bij al erg weinig fietsers en andere weggebruikers dus, niettegenstaande het ideale fietsweer en het spitsuur. Toch zijn het er meestal nog veel minder. Een collega op het werk: ‘het nadeel van fietsen langs het jaagpad is dat het daar zo eenzaam is‘.

Er waren dus echt dringend maatregelen nodig …

De terugweg dan. Daar is het traditioneel wel wat drukker tussen 17 en 18 uur. In het schitterende weer kon ik volgende activiteit waarnemen: 71 fietsers tegen, 9 mee, 1 brommer, 1 loper, 1 slechthorende duif. Grootste groep fietsers: 4 (sidder en beef!). Naar schatting toch 1/3 modale fietsers, waaronder al eens een Buffalo op weg naar een of ander openingsfeestje (met 3.611 tweewielers waren ze daar!).

Ik kruiste gisteren dus 95 fietsers in 1u20′. Dat betekent dat daar gemiddeld 70 fietsers per uur en per richting rijden. Als ze pakweg per 2 fietsen, ontmoet je als jaagpadgebruiker dus gemiddeld om de 600 m een duo tegenliggers. Als het sterk zomert natuurlijk, anders is ‘t nog veel kalmer.

Vergelijk dit cijfer eens met het aantal wagens op de N60 waarvan enkel de chauffeursstoel bezet is. Wanneer komt er een actie om het afstandsfietsen langs het jaagpad te promoten in plaats van het te ontraden?

(*). Jamaar gij nozem, ge moogt daar maar 30 km/u! Het betrokken KB stamt uit 1950. Toen spraken de dieren nog met twee woorden en reed men de Ronde van Frankrijk aan een gemiddelde van 32,8 km/u (nu eerder 40 km/u). Naar moderne normen mogen we daar dus wel 35 of 40 km/u van maken op zo’n luxepad of gewoon geen limiet zoals op elk fietspad. Maar wel met twee woorden blijven spreken natuurlijk.

Ribbelstroken op het jaagpad

Vrijdag 12 juli 2013. Deze week bracht het agentschap Waterwegen en Zeekanaal snelheidsremmers aan op het jaagpad tussen Oudenaarde en Zwijnaarde (Nieuwsbericht).

Ik gebruik het bewuste jaagpad vrij frequent o.a. als afstandsloper maar ook als functioneel fietser voor woon-werkverkeer Oudenaarde-Gent (enkele keren/maand). Ik kies daarbij bewust voor de omweg van het jaagpad i.p.v. de N60 (30 km i.p.v. 23 km enkel) omdat dit een aangename en veilige fietsweg is.

Nog nooit had ik last van groepen wielertoeristen. Ze zijn er uiteraard wel (vooral op zondag), maar ze gedragen zich. Meestal zijn het ook kleine groepen en ik sluit me er dan graag even bij aan. Ze appreciëren dat zelfs – hoewel ik maar met een gewone fiets en dito outfit rijd – en vaak maken we een praatje (ik iets hijgender dan zij). Ik heb al vaak sympathieke kerels ontmoet.

De enigen die de weg voor mij reeds voluit blokkeerden zijn groepen fietsers aan een – euh – iets trager tempo. De actieve bejaarden zullen we maar zeggen. Maar ook zij gedragen zich, ik bel ruim voortijdig en ze maken plaats voor mij. We groeten elkaar dan ook steeds. Fijn.

Groot is mijn verbazing dat dit nu plots door een Vlaamse administratie ‘gecorrigeerd’ werd. Gelukkig liet men een smalle strook langs weerszijden van de ribbelstroken vrij (ca. 30 tot 50 cm). Deze morgen kon ik bijgevolg aan mijn gewone snelheid verder zonder over de ribbelstroken te moeten rijden. Persoonlijk heb ik dus weinig last, maar toch ben ik tegen ribbelstroken:

  1. Ze laten individuele snelheidsjagers nog toe, maar groepen kunnen niet meer. Is dit het warme Vlaanderen waar we voor gaan? Doe aan sport, maar best alleen.
  2. Elkeen, ook de trage fietser, zal de stroken vermijden (dat is een reflex, iedereen vermijdt elke hindernis). Dus iedereen wringt zich in die smalle zijstroken.
  3. Rustige ritjes voor families met een bakfiets (u moet onze Taga eens zien) of fietskar, kunnen niet meer langs het jaagpad: de kinderen worden om de km wakker geschud (idem voor wandelaars of lopers met buggy trouwens). We kunnen onze jongste, vandaag 13 dagen oud, dus niet meenemen op de fiets in die richting van het jaagpad. Een uitstap met de wagen dan maar?
  4. Ook skeelers en skaters kunnen niet meer veilig op het jaagpad. Vaak zag ik toch rolschaatsers oefenen langs de Schelde. Ik zie hen niet veilig door die smalle zijstroken laveren.
  5. Aan de iets minder hippe kant van het wielerspectrum: de jaarlijkse bejaardenuitstap met rolstoel van rusthuis Bert Bibber?
  6. Waar kunnen onze jonge wielrenners het vak nog leren? Moeten ze allemaal op de rollen of aan de doping?
  7. De hetze tegen wielertoeristen wordt alweer verder aangewakkerd. Ik begrijp dat niet. Ik zal nooit wielertoerist worden (die pakjes!), maar ben uit respect wel bereid hen de nodige plaats te gunnen.
  8. Het ‘Scheldepeloton’ zou je al eens aan 53 km/u kunnen kruisen. So what (maar ook: waar zijn de vaststellingen?), op de weg naast de Schelde van Oudenaarde tot aan het jaagpad, word ik op een halve meter afstand voortdurend gekruist door auto’s die 70 km/u rijden. Waar voel ik me het veiligst denkt u?
  9. De stroken zijn in verf aangebracht. Bij regenweer of vorst lijkt me dit eerder veiligheidsverlagend. Heeft men dit laten testen?
  10. Ze zijn niet effectief. Aan 30 km/u zijn ze niet extreem hinderlijk, wel onaangenaam zoals voor elke fietser, snel, elektrisch of traag. Dat verdient een fietser niet.

Blijkbaar is dit zonder overleg met de gebruikers van deze wegen gebeurd. Zie ook nieuwsbericht Fietsersbond.

Gelukkig duiken er meer en meer mensen met gezond verstand en met respect voor alle jaagpadgebruikers op: @IljoKeisse en @ThomasDeGendt (renners), @hansvdw (Hans Vandeweghe, algemeen directeur Wielerbond Vlaanderen), @PeterDeGroote (journalist bij De Tijd), @CouckeMarc (iets met Pharma), @FrederickMorel (schrijver, UGent, blogpost: Zie ik de ribbels van de Schelde), @NickVerbaeys (mobiliteitscoördinator UZ Gent), @JeroenMeirlaen (blogpost: Ribbels), @ArnoDW (Arno De Wispelaere, blogpost: Gekibbel om de ribbels) en nog ontelbare anderen.

Ondergetekende @StevenRogge sluit zich hier graag bij aan. Men zegge het voort. Reageren aan Waterwegen en Zeekanaal kan via mail aan ris.evergem@wenz.be of op Twitter aan @WenZ_NV.

Angelo Blomme startte intussen deze petitie.

Update 16 juli 2013. De commotie die we samen maakten had zin. Hilde Crevits hield woord en kwam snel ter plaatse, samen met de Fietsersbond, de Wielerbond en het BIVV. Na overleg worden de vrije stroken toch al breder gemaakt (Nieuwsbericht W en Z). Dat verbetert de zaak voor heel wat jaagpadgebruikers. Zo hebben wij met onze bakfiets nu langs weerszijden 4 cm speling om die ribbelvrije strook te mikken! Als daar maar geen ongelukken van komen …

Ik blijf dus ijveren voor algehele verwijdering van de ribbelstroken. Het goede nieuws is dat ze nergens anders zullen aangelegd worden.

Wat moet er dan wel komen: blijven campagne voeren voor meer hoffelijkheid en rechts houden uiteraard en vooral: de Fietsbel! En meer en betere fiets(snel)wegen natuurlijk. Zo wordt dat klein aandeel topfietsers beter gespreid en winnen we allemaal.

Voltcraft Energy Logger 4000F​​

De Voltcraft Energy Logger 4000(F) verkocht door Conrad is een energiemeter en datalogger die 1 maal per minuut spanning, stroom en vermogensfactor opslaat. Af te leiden zijn dan schijnbaar en werkelijk vermogen. Het is één van de weinige betaalbare energiemeters die in staat is om vrij accuraat kleine vermogens te meten (stand-by verbruiken, opladers, etc.). Met de bijgeleverde software kan je deze data verwerken en exporteren naar een .xls- of .csv-bestand.

Geleverd op 15.01.2013. Let er op de ‘F’-versie (French) te bestellen, anders heb je een Nederlands/Duitse stekker en mag je aan het knutselen.

Correcte datum en tijd instellen: 5 seconden toetsen ‘Mode’ en ‘>’ indrukken (opgelet alle gegevens worden gewist) en minuut instellen die actief zal zijn na het drukken op ‘Mode’ om te bevestigen. Bron voor tijd zoals steeds: greenwichmeantime.com. De elektriciteitsprijs best instellen op 0,22 euro/kWh (prijs Ecopower cvba).

Om gelogde data over te zetten: SD/SDHC-kaart van 512 MB tot 32 GB nodig (volgens oude handleiding versie 03/10 max. 2 GB), FAT32 geformatteerd. Na elk gebruik de kaart best leegmaken. Het intern flashgeheugen van de energiemeter kan samples van de laatste 6 maand bijhouden. Overzetten op SD-kaart: kaart instoppen (pinnetjes naar linksvoor, icoontje verschijnt rechtsonder). Druk op de toets ‘>’ om het overzetten te starten. Tijdens de overdracht zie je de teller vrij snel toenemen van 0% tot 99%. Dit duurt bij een kortlopende meting hooguit enkele seconden. Het pijltje dat de overdracht aanduidt blijft evenwel flikkeren. Beetje vreemd. Neem de SD-kaart weg enkele seconden na het bereiken van 99%.

Voltsoft 1.53. Prerequisite: .NET Framework 2.0 Service Pack 2. Helaas erg slechte software: data inlezen vanaf netwerkschijven lukt niet, leest max. 100.000 records in (een 70-tal dagen), is pokketraag. Of het door het toestel is of de software is nog onduidelijk: er kan al eens een sample ontbreken en soms wordt een onmogelijk hoge stroomsterkte gemeten.

Bij meting van bijv. een elektrische radiator met de thermostaat ingesteld in de buurt van de omgevingstemperatuur (waardoor de radiator dus regelmatig enkele minuten uitgaat) stel je vast dat er niet elke minuut een snapshot wordt genomen, maar dat elke minuut het gemiddelde wordt genomen van de parameters over de volledige minuut. Dit is een belangrijk verschil, zo kan je ook fluctuaties binnen een minuut ten minste detecteren. Voorbeeld: circulatiepomp op het primair circuit van een warmtepomp die bij het opstarten, in een tijdspanne van meerdere minuten, slechts af en toe enkele seconden draait.

Documenten & software:

Shopping list (totaal: 58,98 euro):

  • 09.01.2013: Voltcraft Energy Logger 4000F, webshop conrad.be, produkt 125449, de Nederlands/Duitse versie is 125444, prijs incl. BTW en levering: 53,99 euro (in een promo in november 2011 zou deze ook al eens aan 19,99 euro aangeboden zijn).
  • 16.01.2013: SD-kaart 2 GB TDK, MediaMarkt Zwijnaarde, prijs incl. BTW: 4,99 euro.

Aanrader: website van Gijs Noorlander (Nl): www.meterstand.info over Energy Logger (ook over het gebruike dataformaat), YouLess Energy Monitor, etc.

Blog Robin Jansman. C# tool om de binary logfiles te parsen.

LogView.

WordPress op One.com

Nam toch iets meer dan 5 minuten in beslag. Vergeet niet dat je bij One.com namelijk geen extra databases kan aanmaken. Je doet het dus gewoon met degene die je meegeleverd kreeg. Stom, toch wat tijd verloren met het zoeken naar error 1044 bij SQL-commando create database WordPress;.

En het was ook nog wat zoeken naar een FTP-client. Even vergeten dat WinSCP op de UGent Citrix-farm (aka Athena) ook prima FTP spreekt.

Los daarvan is het echt wel kinderspel.